”De Dutch HealthTec Academy combineert zorg en techniek”.
“Een passend hulpmiddel is geen kwestie van er een uit het depot halen; het raakt aan iemands totale functioneren. Weten hoe het menselijk lichaam werkt, enige doortastendheid en communicatieve vaardigheden: het is allemaal nodig. Daarom is het belangrijk dat onze cursisten niet alleen verstand hebben van producten, maar ook van mensen. En dat zij de wegen in zorgland kennen”. Marjo van Herwijnen overtuigt met een glimlach. Vanuit haar jarenlange ervaring als bewegingstechnoloog is zij een van de drijvende krachten achter onze opleiding ‘Adaptatieadviseur’ bij de Dutch HealthTec Academy (DHTA).

De verbindende schakel in een complex speelveld
Adaptatieadviseurs werken vaak op het snijvlak van zorg en techniek. Ze zijn actief binnen verschillende beleidsvelden zoals de Wet maatschappelijke ondersteuning (gemeenten) en Wet langdurige zorg (rijksoverheid). Vaak zijn deze adviseurs werkzaam voor een hulpmiddelenleverancier, maar het werkveld is veel breder. Bijvoorbeeld als adaptatietechnicus in een revalidatiecentrum, als orthesebouwer, bij een poolhouder of binnen de gemeente. Het is hun taak het functionele pakket van eisen goed in kaart te brengen en er zo voor te zorgen dat cliënten het juiste hulpmiddel krijgen, afgestemd op hun medische situatie, leefomgeving en persoonlijke wensen.
“Het gaat er niet om welke hulpmiddelen er op voorraad zijn, maar welke de cliënt precies nodig heeft“.
“De praktijk is complex”, legt Marjo uit. “Je hebt te maken met wet- en regelgeving, indicatiestellingen, budgetten en veelal meerdere partijen met ieder hun eigen belangen. Gemeenten, zorgkantoren, dealers, poolhouders, ergotherapeuten en familieleden dansen vaak om elkaar heen. Het is aan de adaptatieadviseur om de hulpvraag te vertalen, af te wegen en de juiste hulpmiddelen te adviseren. Het gaat altijd om maatwerk en het sluiten van compromissen”.
Erkend branchediploma opent nieuwe deuren
Welke bagage er nodig is om je staande te houden in deze groeiende wereld van zorg en welzijn wordt ons snel duidelijk. Marjo: “De gemiddelde leeftijd van onze cursisten is tussen de 25 en 35 jaar. Hun werkgevers weten welke meerwaarde we leveren en investeren daar graag in. Het grote voordeel van deze opleiding is dat de continuïteit van het leerproces niet verstoord wordt door de levendige praktijk van de verschillende revalidatiespelers. Gezagsverhoudingen kunnen haaks staan op leerdoelen. In een onderwijsomgeving moet je je vrij voelen. Wij leveren direct toepasbare kennis in een vast patroon van drie modules. Wanneer deze stuk voor stuk positief zijn afgerond, levert dat een door Firevaned erkend branchediploma op. Het zijn tastbare resultaten waar gelukkig weer steeds vaker voor wordt gekozen. Daarnaast merken wij dat de grote winst bij ons vooral zit in de smeltkroes vanuit de verschillende organisaties. Dat levert steevast nieuwe inzichten en contacten op.”
“Regelmatig horen wij van onze cursisten dat onze lesstof helpt om een betere gesprekspartner te zijn voor bijvoorbeeld ergotherapeuten. Ze krijgen complimenten en worden serieus genomen. Daar worden wij als docenten dan weer blij van”, aldus Marjo.
Geactualiseerde opzet opleiding Adaptatieadviseur
De opleiding blijft bestaan uit drie modules: medische basiskennis, adviesvaardigheden en communicatie. Met elkaar zijn ze goed voor een door de branche erkend diploma. Bij de vorige cursusopzet was het mogelijk om bij iedere module in te stromen. Wat Marjo en haar collega’s een verbetering vinden, is dat alle cursisten voortaan op hetzelfde moment met de opleiding starten. Hierdoor is de opbouw van het lesprogramma logischer en voor iedereen hetzelfde. Dit zorgt voor een homogene en hechte groep, wat vooral bij de laatste module ‘communicatie’ meer diepgang oplevert. “We zijn er niet doof voor dat de markt schreeuwt om goed opgeleide en gemotiveerde adaptatieadviseurs. Onze opleiding kan nu in één jaar worden afgerond met de hoge eisen die de praktijk stelt.”
“Steeds meer werkgevers zien de toegevoegde waarde van ons curriculum en het door de branche erkende diploma“.
“Maar de grootste winst zit hem wat ons betreft vooral in de vormgeving van het lesprogramma. Die is veel interactiever”, vertelt Marjo. “We passen het geleerde direct toe in de praktijk aan de hand van praktijkopdrachten. Zo vragen we de groep om in duo’s een eigen casus van begin tot eind uit te werken. Dit begint al met het onderzoeken van de aandoening op detailniveau waarna ze hun bevindingen klassikaal presenteren. Tijdens de lessen vragen we de cursisten ook om hulpmiddelen mee te nemen en zelf te ervaren wat bepaalde instellingen of keuzes doen met je spieractiviteit, houding of gevoel van eigenwaarde.” Over alle modules heen wordt voortaan een praktijkopdracht uitgevoerd die wordt getoetst. Als eindtoets is er een rollenspel. Hierbij krijgt de cursist beperkte info en moet deze bijvoorbeeld de hulpvraag van een mondige ‘cliënt’ zien te achterhalen en deze adviseren. De vaak weerbarstige praktijk wordt hierbij volledig gesimuleerd.
Een vak met toekomst
De rol van de adaptatieadviseur wordt steeds belangrijker, verwacht Marjo. “Er komen meer mensen met een complexe zorgvraag, er komt technologie op de markt en er is steeds meer aandacht voor zelfredzaamheid. Dan heb je mensen nodig die het overzicht bewaren en de juiste keuzes maken.” Zelf heeft Marjo vandaag weer zes examens achter de rug. Een pittig dagje met ook nog eens een interview van anderhalf uur. Tijdens de foto’s laat ze zich ontvallen: “Dit is heel mooi werk, al vraagt het ook wat. Maar aan de andere kant: ik krijg er ook volop energie van!”
Meer weten?
Ben je benieuwd naar de inhoud van de opleiding of overweeg je om zelf adaptatieadviseur te worden? Kijk dan voor meer informatie op de website van de Dutch HealthTec Academy:
https://www.dutchhealthtecacademy.nl/cursussen/cursus/adaptatieadviseur/